Національний Центр Управління та Випробувань космічних Засобів

Секретний повітряно-космічний літак Boeing X-37 МО США знаходиться на орбіті вже близько 600 діб

Boeing X-37 також відомий як X-37B Orbital Test Vehicle (OTV) (орбітальна літаюча лабораторія) є експериментальним багаторазового використання безпілотним орбітальним літаком, або як його називають ще ракетопланом або космопланом, що спеціально розроблений для виконання космічних досліджень та проведення спеціальних випробувань, розвідувальних місій. Космоплан призначений для функціонування на висотах від 200 (177) до 750 (800) км. Має можливості виконання швидкої зміни параметрів орбіт та маневрування, доставки або повернення невеликих вантажів, призначений виконувати різні задачі розвідувального характеру.

Програма Orbital Test Vehicle (OTV) була розпочата у 1999 році як спільний проект між НАСА та компанією Боїнг. Вже 2002 року з компанією Боїнг було укладено новий контракт на загальну суму 301 млн. дол. яким передбачалося створення двох експериментальних КА Х-37А та Х-37В для виконання атмосферних випробувань. В червні 2003 року Боїнг провела наземні випробування Х-37А (Approach and Landing Test Vehicle, ALTV) призначеного для відпрацювання маневрування та заходу на посадку.

Після ряду затримок 13 вересня 2004 року подальша розробка передана з НАСА в Агенцію по перспективним оборонним науково-дослідним розробкам США (DARPA). Перший тестовий політ Х-37А методом скидання відбувся 7 квітня 2006 року, при цьому КА при приземленні вийшов за границю злітно-посадочної ділянки та пошкодив носову стійку шасі. Потім 18 серпня та 26 вересня 2006 року відбулися вже більш успішніші випробування космоплану.

З 17 листопада 2006 року ВПС США забрали проект Х-37В Orbital Test Vehicle (OTV) на подальшу власну розробку та засекретили його.

ВПС США не розголошують мету з якою космоплани запускаються в космос. Наприклад 2010 року основною метою оголошено доставку вантажів на орбіту. Але така версія мало правдоподібна у зв’язку з відсутністю економічного обґрунтування таких доставок. Офіційно програма Orbital Test Vehicle (OTV) сфокусована на зменшенні ризиків орбітального польоту, отриманні експериментальних даних та на розробці багаторазового використання безпілотних космопланів, одержанню концептуальних даних по розробці і впровадженню нових технологій.

У відповідності до документу «Національна космічна політика США» 2006 року з яким декларується право США частково розповсюдити національний суверенітет на космічний простір, найбільш правдоподібним призначенням Х-37В є обкатка технологій для майбутнього космічного перехоплювача, що призначений для інспектування КО та виведення їх з ладу за допомогою високо енергетичної або променевої зброї, вирішення широкого спектру задач розвідувального характеру.

Перший  X-37B OTV-1 (X-37B #1 F1, USA 212) 2010-015A було виведено 22.04.2010 з військово-повітрянної бази ВПС США Патрик з мису Канаверал на початкову орбіту 401км*422км зі схиленням 40 градусів РН Atlas-5(501). Ключовою метою місії була безпосередня демонстрація космоплану, перевірка системи управління та навігації, перевірка системи автономного спуску в атмосфері, автопілоту та приземлення, практична перевірка надлегких композитів високотемпературного захисту.

X-37B OTV-1 за 225 діб орбітального польоту виконав декілька маневрів та був успішно приземлений вночі 3 грудня 2010 року посадочну смугу військово-повітряної бази ВПС США Ванденберг в Каліфорнії. З метою підготовки до наступного запуску був транспортований на базу ВПС США Уоллопс. Під час посадки в X-37B OTV-1  лопнуло колесо шасі, шматки гуми нанесли незначні пошкодження частині фюзеляжу КА. Не дивлячись на пошкодження КА не відхилився від курсу під час посадки. За час перебування на орбіті КА отримав сім пошкоджень від зіткнень з космічним сміттям.

Другий X-37B (OTV-2) OTV-2 (X-37B #2 F1, USA 226) 2011-010A було виведено 05.03.2011 року з стартової площадки SLC-41 військово-повітряної бази ВПС США Патрик  з мису Канаверал РН Atlas-5(501) на початкову орбіту 315км*341км на схилення 43 градуси. У другій місії відпрацьовувалися нові бортові сенсорні та навігаційні прилади, випробування проводилися на орбіті з більшим радіусом та при складних умовах заходу на посадку. 16 червня 2012 року після перебування на орбіті протягом 469 днів X-37B (OTV-2) приземлився на базі ВПС США Ванденберг в штаті Каліфорнія.

Третій X-37B OTV-3 (X-37B #1 F2, USA 240) 2012-071A запущено 11.12.2012 року з стартової площадки SLC-41 військово-повітряної бази ВПС США з мису Канаверал РН Atlas-5(501) на початкову орбіту 343км*360км на схилення  43,5 градуси. Повернувся X-37B OTV-3 на базу Ванденберг 17 жовтня 2014 року після 675 діб перебування у космосі.

Четвертий X-37B OTV-4 (X-37B #2 F2 ?, USA 261) 2015-025A що було запущено 20.05.2015 також з стартової площадки SLC-41 військово-повітряної бази ВПС США з мису Канаверал РН Atlas-5(501) на орбіту 312км*325км та схилення  38 градусів. Особливістю місії є продовження випробувань маневрових 4.5 кВт двигунів холловського типу, що були вже встановлені на перші військові КА широкосмугового зв’язку Advanced Extremely High Frequency AEHF 1-3. Двигуни що побудовані на принципі ефекту Холла є маневровими електрореактивними системами в яких реалізовано використання іонізації газу (наприклад ксенону) з відповідним прискоренням іонів для забезпечення імпульсу тяги. Такі двигуни мають звичайно не таку тягу, як прямоточні двигуни, однак у кінцевому результаті мають значно більший питомий імпульс тяги при менших витратах палива. Двигуни Холла дають можливість забезпечувати більш ефективні, точні та тривалі маневри на орбітах, ніж традиційні ракетні маневрові установки. Основною перевагою ксенону є його менша вага у порівнянні з гідразином. В рамках експериментів відпрацьовується збір телеметричних даних з цих двигунів та відбуваються постійні вимірювання відповідних моментів. Результати експериментів будуть використані для покращення конструкції самих двигунів та створення оптимальних моделей екстраполяції наземних випробувань на реальні орбітальні рухи. Такі моделі створюються безпосередньо на базі науково-дослідної лабораторії ВПС.

Засекреченому роботу-космоплану OTV-4 (X-37B #2 F2 , USA 261) 2015-025A приділяється мало уваги в ЗМІ. Та це і не дивно. Четвертий міні шаттл є самим засекреченим із всіх. Ні одного зображення не було опубліковано навіть перед запуском, що було абсолютно нетиповим. Детальні зображення всіх попередніх Х-37В опубліковувалися як до так і після приземлення. Є дані також про збільшені практичні цифри робочих висот X-37B OTV-4 від 177 км до 800 км.

Ніхто не знає коли X-37B OTV-4 повернеться, навіть джерела в ВПС не знають достеменно конкретну дату повернення. Аналітики навіть передбачають що після приземлення також не будуть опубліковані фото космоплану. Відхід від звичайної традиції по публікації фотоматеріалів може означати й те, що X-37B OTV-4 є абсолютно іншим КА, тобто таким що не входить до серії Х-37 взагалі. Можливо геометричну конфігурацію змінено у сторону збільшення, тому що головна частина РН Atlas-5(501)дозволяє це зробити. Збільшено розмір крил, геометрію фюзеляжу та відсіку корисного навантаження? Таким чином він може бути попередньою версією нового космоплану з значно збільшеною кількістю апаратури та корисного навантаження. Офіційні новини про проект відсутні. На початку лише повідомлялося про успішні випробування двигунів холловського типу. Звичайно ця інформація правдоподібна. Але для НАСА зовсім не схоже відмовчуватися про результати таких проектів. З іншої сторони таким чином НАСА утримує димову завісу над чимось ще. Для НАСА не звикати маскувати один цивільний проект у рамках чогось більшого та таємного. Чого тільки вартує U-2 розвідувальний літак з пілотом Гаррі Пауерсом що був збитий СРСР?

Безымянный

Експерти з США вважають що розвідник міні-шаттл багаторазового використання призначено для відпрацювання технологій ураження КА противника. Основною метою є перевірка економічної обгрунтованості та ефективності орбітального ураження перед ракетними засобами ліквідації КА.

Окрім випробувань іонного ракетного двигуна відпрацьовується проект METIS (Materials Exposure and Technology Innovation in Space) в рамках якого досліджується вплив космічного середовища на зразки перспективних композитних матеріалів.

На даний час вважається що на озброєнні ВПС США є по крайній мірі два космоплани проекту Boeing X-37. Загальна ж кількість проектів з багаторазовими носіями складає вісім.

Таким чином міні шаттл X-37B OTV-4  за своїми характеристиками може виконувати наступні спеціальні операції у космосі:

– виводити малі КА на орбіту у вантажному відсіку розміром  до 2.1м*1.2м та масою до 900 кг;

– проводити відстиковку саме тоді,  коли це потрібно, тобто з необхідним запізненням;

– проводити захват потрібного власного КА на орбіті, та перенесення його у інше орбітальне положення з «установкою» його у визначенному іншому орбітальному положенні;

– «знімати» КА противника з орбіти та доставляти на Землю, що є варіантом набагато продуктивнішим ніж збивати КА;

– повертати на Землю наприклад з МКС або космічного телескопа «Хаббл» цінне устаткування багаторазового використання;

– ремонтувати або проводити заміну блоків на КА;

– наносити удари по цілях противника з космосу у разі встановлення на космоплані систем ударного озброєння, перехоплювати необхідні цілі.

Таким чином X-37B забезпечує космічним системам необхідну гнучкість, яку мають мати космічні БПЛА у сучасній війні. Протягом років США намагаються розробити надійний метод ураження МБР з ядерними ББ. Успішно реалізуються проекти по створенню ракет-перехоплювачів. Особливо складною виявилася задача враження ракет на середніх та верхніх частинах траєкторій. Були розроблені особливі засоби ураження, такі як шахтна система GMD, заатмосферний кінетичний боєприпас з самонаведенням EKV та плавучий радар SBX. Експерти радять відказатися від дорогих комплексів GMD та сконцентруватися на інших системах. Але скоріш за все використання GMD не зупиниться, бо для США потрібна ешелонована протиракетна  оборона. Тим більше що ракету системи GMD з перехоплювачем EKV можна використовувати у якості проти супутникової зброї. Таким чином наголос буде зроблено на перехват БР безпосередньо на активній ділянці чи безпосередньо після неї.

Для вирішення цих задач вже є надійні системи типу Aegis з протиракетами SM-3 та SM-6. Також в першому ешелоні ПРО планується використовувати БПЛА, літаки стелс технології, дирижаблі, КА та наземні пускові установки ракет SM-3 зі збільшеним радіусом дії. Вважається  що задача ураження БР на початковому відрізку польоту дуже складна. Часове вікно надійного ураження дуже мале і складає всього 3-4 хвилини, перед тим як ракета виходить на середній відрізок траєкторії руху, на якому вона уразлива лише для ракет GMD. Ось чому перехоплення на середньому відрізку траєкторії вважається оптимальним. Зараз США зосереджують зусилля на покращенні та збільшенні потужності ПРО першого «чотирихвилинного» ешелону. Для цього необхідні значні кошти.

Нові БПЛА орбітальні технології на базі платформ типу Х-37В та угрупування мережі наносупутників збільшать ситуаційну обізнаність ВПС практично у будь-якому регіоні планети та безпрецедентно підвищать бойові можливості військ.

Помічник держсекретаря США по контролю за озброєннями Френк Роуз заявив, що США сильно переймаються динамічним розвитком систем протикосмічної оборони у КНР та РФ. Старший науковий співробітник інституту Брукінгса виданню The National Interest заявляє про те, що треба звільнити російське керівництво від ілюзій щодо бряцання ядерним озброєнням, треба показати їм, що це неприйнятна та безперспективна тактика.

Протягом найближчих п’яти років Пентагон планує створити бойовий лазер для ураження БР. Агенція ПРО МО фокусує свої зусилля на модернізації протиракет SM системи Aegis. На 2016-2017 роки заплановано провести перехоплення всіх типів оперативно-тактичних та стратегічних ракет. Будується новий радар ПРН на Алясці. Кількість протиракет на Алясці буде збільшено з 26 до 40 шт. В цілому буде витрачено 7.5 млрд. дол. на різні  інноваційні програми МО.

Концепція миттєвого глобального удару передбачає широке використання гіперзвукової зброї для нанесення високоточних неядерних ударів з території США по цілям-мішеням у будь-яких точках планети протягом однієї години.

Будь-яка інформація про космоплан суворо засекречена. Існує також думка про те, що даний КА можна розглядати як прототип космічного стратегічного бомбардувальника США. Експерт з розвідувальних систем Федерації американських учених Стівен Афтергуд підкеслює «особливий апетит» уряду США на розвідувальну інформацію останнім часом. На даний час обмеження можливостей американської космічної розвідки головним чином полягає у орбітальних параметрах, а не можливостями сенсорів в принципі.

У разі перебування ще 75 днів на орбіті X-37B OTV-4 зможе подолати рекорд перебування X-37B OTV-3. Представники компанії  Boeing вже повідомляють про готовність спеціального наземного комплексу Orbiter Processing Facility-1 (OPF-1), що знаходиться на території Космічного центру імені Кеннеді «ефективно» посадити, провести необхідні маніпуляції  щодо відновлення космоплану та знову запустити його на орбіту. Саме під розділ компанії Boeing компанія Boeing Space and Intelligence Systems з Ель Сегундо відповідальна за розробку космоплану.

http://www.spacedaily.com/reports/US_missile_shield_in_Romania_goes_live_to_Russian_fury_999.html

http://www.spacedaily.com/reports/Pentagons_Mystery_Space_Plane_Stays_in_Orbit_for_600_Days_999.html

Дивіться також:

13.06.2019

З 12 по 21 червня 2019 року у Відні проходить 62-а сесія Комітету ООН з питань мирного використання космічного простору, повідомляє прес-служба ДКА. Згаданий захід є основним щорічним майданчиком, який збирає керівників урядових органів дев’яносто двох країн-членів вказаного Комітету. Завданням Комітету […]

Детальніше
10.06.2019

Національна аерокосмічна агенція США (NASA) дозволить 30-денні польоти космічних туристів на Міжнародну космічну станцію. Перший турист відправиться на МКС у 2020 році й заплатить за подорож близько 50 мільйонів доларів. Про це пише hromadske з посиланням на The Washington Post. За […]

Детальніше
10.06.2019

Космічне агентство Великої Британії і Рада Корнуолла має намір виділити до 20 мільйонів фунтів на космодром Корнуолл для розробки об’єктів і експлуатаційних можливостей американського оператора запуску Virgin Orbit, які дозволять запустити невеликий супутник з Корнуолла на початку 2020-х років, повідомляє […]

Детальніше
© 2014 НЦУВКЗ
Веб-сайт НЦУВКЗ знаходиться в дослідній експлуатації
Копіювання матеріалів тільки за наявності посилання на веб-сайт НЦУВКЗ
Сайт розроблено - Space-inform