NASA провела перші наземні випробування надзвукового літака X-59

NASA зробила черговий крок у розробці експериментального надзвукового літака X-59, призначеного для польотів швидше за швидкість звуку без гучних звукових ударів, характерних для надзвукової авіації. У липні 2025 року на об’єкті Plant 42 ВПС США в Палмдейлі, штат Каліфорнія, відбулися перші наземні випробування – так звані рульові тести, під час яких літак рухався по злітно-посадковій смузі на низьких швидкостях. Ці тести перевірили роботу систем керування та гальмування.

X-59, розроблений компанією Lockheed Martin у легендарному підрозділі Skunk Works, має унікальну видовжену конструкцію довжиною 30 метрів без переднього ілюмінатора. Замість нього пілоти використовують систему зовнішнього бачення (XVS) – камери з доповненою реальністю, що забезпечують огляд попереду. Plant 42, де проводилися випробування, є історичним центром створення передових літаків, таких як F-22 Raptor, B-2 Spirit, безпілотник RQ-170 Sentinel, а також космічних шатлів NASA і літаючої обсерваторії SOFIA.

Наступним етапом стануть високошвидкісні рульові тести, під час яких X-59 розганятиметься до швидкості, близької до злітної. Ці випробування є частиною підготовки до польотної кампанії, яка включатиме прольоти над населеними районами США для оцінки сприйняття «тихих» звукових ударів, що нагадують м’який стукіт замість гучного вибуху.

Протягом 2025 року X-59 пройшов низку інших випробувань: у травні тестувалися комп’ютерні системи з імітацією польотних умов і можливих збоїв, у червні перевірялася здатність двигуна підтримувати стабільну швидкість, а на початку року проводилися тести форсажу, під час яких у гарячі вихлопні гази впорскувалося додаткове паливо для підвищення тяги. Крім того, NASA у співпраці з Японським аерокосмічним агентством (JAXA) протестувала масштабну модель X-59 у надзвуковій аеродинамічній трубі, щоб виміряти рівень шуму під літаком.

Мета проєкту X-59 – розробити технології, які дозволять повернути комерційні надзвукові польоти над континентальними США, заборонені з 1970-х років через гучність звукових ударів. Успішне зниження їхньої інтенсивності може скоротити час польотів для цивільної авіації, екстреної медичної допомоги та реагування на катастрофи. Перші польотні випробування заплановані на найближчі місяці, якщо тести пройдуть успішно.

Джерело: https://www.space.com