Канада зіткнулася з черговим небезпечним сезоном лісових пожеж, дим від яких поширюється провінціями та досягає США. Темпи пожеж 2025 року нагадують рекордний сезон 2023 year, коли мільйони людей у Північній Америці зазнали впливу небезпечних рівнів диму.
Протягом останнього десятиліття супутники дозволяли відстежувати димові шлейфи, але лише у двовимірному форматі, без можливості визначити їхню висоту над поверхнею Землі. Висота шлейфу має значення: високо в атмосфері дим не впливає на повітря, яким дихають люди, тоді як низькі шлейфи містять хімічні речовини та частинки PM2.5, що проникають глибоко в легені, загострюючи астму та інші респіраторні й серцеві захворювання.
Агентство з охорони навколишнього середовища США (EPA) використовує мережу наземних моніторів якості повітря для попереджень, але їхня кількість обмежена, що призводить до узагальнених прогнозів. Нова супутникова технологія, над якою працювали дослідники з університетів і федеральних агенцій протягом двох років, створює тривимірну картину димових шлейфів, надаючи детальні дані про ризики на рівні районів для міських і сільських територій.
Створення національної системи моніторингу диму
Нова методика базується на даних супутника TEMPO (Tropospheric Emissions: Monitoring of Pollution), запущеного NASA у 2023 year. TEMPO визначає висоту шлейфу, аналізуючи поглинання сонячного світла молекулами кисню на довжині хвилі 688 nm. Високі шлейфи відбивають більше світла в космос, тоді як низькі, де більше кисню, відбивають менше. Алгоритми, розроблені на основі цих даних, дозволяють у реальному часі відстежувати тривимірний рух шлейфів.
Поєднання даних TEMPO з вимірами частинок атмосфери від Advanced Baseline Imager супутників GOES-R NOAA дає змогу оцінювати ризики для здоров’я майже в реальному часі, якщо хмари не заважають. Це значний прогрес порівняно з наземними моніторами, which, example, в Айові (площа 56 273 кв. миль) налічують лише близько 50 stations, зосереджених переважно в містах.
Інструмент NOAA AerosolWatch забезпечує потокові зображення диму від GOES-R у реальному часі, а в майбутньому планується інтеграція даних про висоту від TEMPO. Прототип системи FireAQ, підтриманий NASA, дозволяє користувачам оцінювати висоту шлейфів на рівні районів, але оновлюється лише раз на день і не працює за наявності хмар.
Source: https://www.space.com