5 серпня 2025 року шотландська компанія Skyrora стала першим британським виробником, який отримав комерційну ліцензію на космічні запуски від Управління цивільної авіації Великої Британії (CAA). Ця ліцензія дозволяє Skyrora здійснювати запуски суборбітальної ракети Skylark L із космодрому СаксаВорд на Шетландських островах, що є важливим кроком до створення повноцінної системи запусків із британської території.
Ця подія підтримує цілі Національної космічної стратегії Великої Британії, спрямованої на зміцнення позицій країни як провідного гравця на глобальній космічній арені. Незалежні запуски зменшать залежність Великої Британії від іноземних постачальників космічних послуг і посилять національну стійкість для комерційних і урядових місій.
Skylark L: Інноваційна та екологічна ракета
У центрі проєкту – суборбітальна ракета Skylark L заввишки 11 метрів, здатна доставляти вантажі масою до 50 кг за межі лінії Кармана (100 км, умовна межа космосу). Ракета оснащена двокомпонентним двигуном потужністю 30 кН, який використовує екологічно чисте паливо, і виготовлена з використанням 3D-друкованих компонентів у Великій Британії. Skylark L розроблялася для тестування технологій для орбітальної ракети Skyrora XL, але також відкриває можливості для недорогих експериментів у мікрогравітації, що є економічною альтернативою орбітальним місіям.
Досвід із Ісландії та плани на майбутнє
Запуск Skylark L у 2022 році з Ісландії не досяг повного успіху, але надав цінні дані про продуктивність ракети, логістику та операції з відновлення. Ці уроки прискорили вдосконалення систем і підготували Skyrora до майбутніх орбітальних запусків.
Skyrora співпрацює з космодромом СаксаВорд, який отримав ліцензію на вертикальні запуски в грудні 2023 року та дозвіл на контроль діапазону в квітні 2024 року. Компанія підписала меморандум про взаєморозуміння з СаксаВорд у 2021 році, плануючи до 2030 року досягти 16 запусків на рік. Перед запуском Skyrora повинна виконати умови ліцензії, зокрема забезпечити страхування, укласти угоду про обмін даними з урядом Великої Британії та координувати дії з міжнародними авіаційними органами.