Китай провів випробування на нульовій висоті, або випробування на майданчику для аварійного завершення запуску, 17 червня на космодромі Цзюцюань у пустелі Гобі. Команда на запалювання була видана о 00:30 за східним часом (04:30 UTC; 12:30 за пекінським часом), що привело до запуску твердопаливних двигунів системи евакуації космічного корабля Mengzhou, йдеться у заяві Китайського агентства з пілотованої космічної діяльності CMSEO .
Система евакуації швидко відриває космічний корабель від землі. Приблизно через 20 секунд апарат досяг заданої висоти. Капсула повернення відокремилася від рятувальної вежі, а її парашути успішно розгорнулися.
За словами CMSEO, капсула повернення безпечно приземлилася у визначеній випробувальній зоні за допомогою системи подушок безпеки, що свідчить про повний успіх випробування.
Випробування було розроблено для перевірки систем, необхідних для того, щоб у надзвичайній ситуації астронавти з модуля екіпажу могли покинути ракету. Це випробування знаменує собою важливу віху в планах країни щодо відправки астронавтів на Місяць до 2030 року.
Китай планує провести випробування на порятунок під час польоту за максимального динамічного тиску пізніше цього року. CMSEO не повідомила, коли відбудеться останнє випробування. Також невідомо, чи буде випробування проведено в Цзюцюані чи на прибережному космопорту Веньчан.
Можливо, Китай міг би використати Long March 5B або спеціально побудовану випробувальну ракету для імітації приводнення та виведення з Веньчана, з якого будуть запускатися майбутні пілотовані місячні місії.
За даними CMSEO, це перше подібне випробування в Китаї з часів аварії космічного корабля Shenzhou у 1998 році.
За даними агентства, Mengzhou переходить від традиційної моделі «ракета керує перериванням, космічний корабель займається порятунком екіпажу», яка використовується Shenzhou, до системи, де космічний корабель Mengzhou несе повну відповідальність як за контроль переривання, так і за безпеку екіпажу.
Двомодульний Shenzhou («судно мрії») має модульну конструкцію та буде доступний у двох варіантах: один для низької навколоземної орбіти та один для місячних місій з пілотом. Частково багаторазова версія LEO може перевозити до семи астронавтів на космічну станцію Тяньгун або меншу кількість астронавтів та до 500 кілограмів вантажу. Місячний варіант, масою до 26 000 кілограмів, доставить трьох астронавтів на місячну орбіту та зістикується там за допомогою окремого посадкового комплексу.
У 2020 році Китай запустив шаблонну версію Mengzhou, яку тоді називали просто «пілотований космічний корабель наступного покоління», у випробувальному польоті ракети Long March 5B, перевіряючи високошвидкісне повернення в атмосферу. CMSEO стверджує, що космічний корабель Mengzhou стане основним транспортним засобом для екіпажу на космічних станціях та місіях з дослідження Місяця.
«Успіх цього випробування закладає важливу технічну основу для майбутніх пілотованих місячних місій», – йдеться у заяві CMSEO. «Робота над пов’язаними космічними апаратами, такими як ракета-носій «Чанчжень-10» та місячний посадковий модуль, стабільно просувається і подальші випробування будуть продовжені за графіком».
«Великий похід-10» використовує три основні ступені діаметром 5,0 метрів, що працюють на гасово-рідкокисневих двигунах YF-100K, спираючись на розробку «Великого походу-5». Його пускові установки зараз будуються у Веньчані на острові Хайнань.