Сьомий випробувальний політ SpaceX Starship мав серйозні злети та падіння.
16 січня компанія всьоме запустила мега-ракету Starship, відправивши багаторазовий транспортний засіб заввишки 403,5 фута (123 метри) зі своєї бази Starbase у Південному Техасі о 17:37. EST (2237 GMT; 16:37 за місцевим часом).
Одна з цілей цього амбітного випробувального польоту полягала в тому, щоб зловити гігантський ракетний прискорювач першого ступеня ракети Starship, відомий як Super Heavy, на стартовій вежі Starbase, використовуючи пристрій «палички для їжі». SpaceX вперше здійснив це на Starship Flight 5 у жовтні — і зробив це знову.
Прискорювач із 33 двигунами м’яко притиснувся до рук вежі приблизно через сім хвилин після старту сьогодні, демонструючи стратегію відновлення, яку SpaceX має намір використовувати як для Super Heavy, так і для корабля Starship.
Але не все пішло за планом. SpaceX втратила зв’язок із кораблем приблизно через 8,5 хвилини польоту, мабуть, після того, як корабель зазнав якоїсь аномалії.
Усі шість двигунів Raptor корабля Starship запрацювали під час підйому ступеня, «але коли корабель підходив до кінця фази підйому, телеметрія показала, що двигуни відключаються, і з того часу зв’язок із кораблем втратився», сказав Ден Хуот, представник команди комунікацій SpaceX, під час веб-трансляції запуску компанії.
Ден та його колега-ведуча веб-трансляції Кейт Тайс пізніше підтвердили, що корабель втрачено. Наразі причини не зрозумілі.
Корабель мав пролетіти більшу частину шляху навколо світу, а потім м’яко впасти в Індійський океан біля західного узбережжя Австралії приблизно через 66 хвилин після старту, як це було під час трьох попередніх запусків Starship.
Сьомий політ також повинен був представити певні оновлення програми: приблизно через 17,5 хвилин після старту верхній ступінь мав розгорнути 10 імітаційних супутників, подібних за розміром і вагою до нової версії широкосмугового космічного корабля Starlink від SpaceX.
Розгортання було б корисною практикою. SpaceX розраховує, що Starship завершить створення свого угрупування Starlink, яке наразі складається з майже 7000 супутників на низькій навколоземній орбіті, але в кінцевому підсумку може включати понад 40 000 апаратів.
Макети супутників мали слідувати суборбітальній траєкторії корабля, зрештою впавши в Індійський океан, пише SpaceX в описі місії Flight 7.
Як зазначили Хуот і Тайс, сьогоднішній корабель був новою ітерацією, яка мала набір оновлень і модифікацій.
«Передові закрилки транспортного засобу були зменшені в розмірі та зміщені до кінця корабля та подалі від теплового щита, що значно зменшило вплив нагрівання при повторному вході, одночасно спрощуючи базові механізми та захисне покриття», — написала SpaceX в описі місії.
«Реконструювання силової установки, включаючи збільшення на 25% об’єму палива, вакуумну оболонку живильних ліній, нову систему подачі палива для вакуумних двигунів Raptor та вдосконалений модуль авіоніки силової установки, що контролює клапани транспортного засобу та датчики зчитування, все це додає додаткові переваги транспортному засобу виконувати більш тривалі місії», – додали в компанії.
За даними SpaceX, ці модифікації додали довжину транспортного засобу приблизно на 6,5 футів.
Ракета Super Heavy, була багато в чому такою ж, як і нещодавні прискорювачі, але мала одну нову особливість. В перший раз Super Heavy повторно використовувала обладнання — двигун Raptor, який також літав у 5-му польоті.
Попередні шість тестових польотів ракети Starship відбулися в квітні та листопаді 2023 року та в березні, червні, жовтні та листопаді минулого року. SpaceX також мав на меті зловити Super Heavy протягом 6-го польоту, але проблема зв’язку зі стартовою вежею завадила цій спробі, і ракету-носій перенаправили для приземлення в Мексиканську затоку.
SpaceX розробляє Starship, найбільшу та найпотужнішу ракету, яку коли-небудь створювали, щоб допомогти людству заселити Місяць та Марс і компанія прагне досягти серйозного прогресу у його створенні в 2025 році.